ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕ ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΑΣΩΠΙΑΣ

Πρώτη Λυκείου

Διαθεματική Εργασία με το μάθημα της Φυσικής 2012-2013

DSC02770 - Αντίγραφο

ΚΡΗΤΙΚΗ    ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ


ΑΠΟ  ΤΗΝ  ΕΡΩΦΙΛΗ  ΚΑΙ  ΤΟΝ  ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ  ΣΤΙΣ  ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ  ΑΓΑΠΗΣ  ΤΩΝ  ΠΑΙΔΙΩΝ  ΜΑΣ

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ  ΕΡΓΑΣΙΑ  ΜΕ  ΤΟ  ΜΑΘΗΜΑ  ΤΗΣ  ΦΥΣΙΚΗΣ

Οι  μαθητές  της  Α  λυκείου  διδάχτηκαν  Κρητική  Λογοτεχνία. Μέσα  από  αυτήν  γνώρισαν  την  Κρήτη  του  έρωτα,  της  παλικαριάς   και  της  φιλίας. Οι  μαντινάδες, επίσης, που  διαβάστηκαν  στην  τάξη  έγιναν  αφόρμηση  δικών   τους  μαντινάδων  που  υμνούν  την  αγάπη  και  το  ηρωικό  νησί [έγινε  ιστορική  αναδρομή  για  την  ανάδειξη  της  γενναιότητας  των  κατοίκων  του]. Ακολουθούν  κάποιες  από  τις  μαντινάδες   των  μαθητών  μας.

            Τόσες  αγάπες  πέρασαν

            Κι   όλες  ξεχαστήκαν 

            Όλες  διαβήκαν  μακριά

            Κι  όλες  εχαθήκαν

                                      ΚΑΙΤΟΥΛΑ  ΛΙΓΓΟΥ

 

            Έρωτας   υπάρχει  στη  ζωή

            Χωρίς  καν  να  το  ξέρεις

            Κι  άμα  τυχόν  τον  στερηθείς

            Τότε  θα  το  κατέεις

                                         ΔΗΜΗΤΡΗΣ  ΝΙΚΟΛΑΟΥ

 

            Δεν  ήρθα  εδώ  για  να  σε  δω

            Ούτε  να  σε  φιλήσω

            Ήρθα  να  πω  από  ψυχής

            Με  σε  πως  θε  να  ζήσω

                                          ΣΩΤΗΡΗΣ  ΔΟΥΓΕΚΟΣ ?ΜΑΡΙΑ  ΠΑΡΑΘΥΡΑ

 

            Αγάπη  είναι  η  χαρά,

            Είναι  και  η  λύπη

            Βρίσκεται  σ΄ όλη  τη  γη

            Μα  πιο  πολύ  στην  Κρήτη.

                                            ΓΙΑΝΝΗΣ   ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ

 

         Στον   ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ   του  Β. Κορνάρου  τα  στοιχεία  της   φύσης  συμμετέχουν  ενεργά στην  πλοκή  του  ποιήματος. Τα  παιδιά  μας  επιδιώκουν το  ίδιο  και  στις  δικές  τους  δημιουργίες. Έτσι, η  φυσική, η λογοτεχνία, τα  εικαστικά   συνομιλούν  στην  εργασία  των  μαθητών  μας   που  ακολουθεί. Στην  προσπάθεια  μας  αυτή  βοήθησε  η  κ. Τσιώλη  Ιουλία,  η  οποία  έδωσε  επιστημονική   εξήγηση   σε  φυσικά   φαινόμενα  που  αυτοί   πραγματεύονται.  

 

(Φυσικά Φαινόμενα

Παλίρροια: το φυσικό φαινόμενο της περιοδικής ανόδου και καθόδου της στάθμης του νερού μίας μεγάλης λίμνης και κυρίως των θαλασσών. Οφείλεται στη βαρυτική έλξη της Σελήνης αλλά και του Ήλιου πάνω στη Γη.

Η άνοδος της στάθμης ονομάζεται πλημμυρίδα ενώ η κάθοδος ονομάζεται άμπωτη.

Ελεύθερη πτώση: είναι η κίνηση που εκτελεί ένα σώμα, όταν το αφήσουμε από ένα ύψος και ενεργεί πάνω του μόνο η δύναμη του βάρους.

Βροχή:είναι μια υγρή κατακρήμνιση και για να συμβεί χρειάζεται ένα πυκνό στρώμα της ατμόσφαιρας με θερμοκρασία μεγαλύτερη του μηδενός (0ο C) να βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της Γης. Η συγκέντρωση των ατμοσφαιρικών υδρατμών πρέπει να είναι αρκετά υψηλή ώστε αυτοί να υγροποιηθούν και να σχηματίσουν σταγόνες (υγρού) νερού, αρκετά βαριές ώστε να πέσουν ως την επιφάνεια. (Μουσική: «Βροχή μου»  ? Χρήστος Θηβαίος)

Αστραπή: ονομάζεται ένα μετεωρολογικό φαινόμενο όπου ένας  τεράστιος ηλεκτρικός σπινθήρας δημιουργείται ανάμεσα σε δύο διαφορετικά νέφη ή μεταξύ δύο διαφορετικών τμημάτων του ίδιου του νέφους ή ανάμεσα σε ένα νέφος και στο έδαφος, οπότε ονομάζεται κεραυνός.

Άνεμος:Οι κάθετες και πλάγιες κινήσεις του αέρα λέγονται άνεμοι. Οφείλονται στις διαφορές θερμοκρασίας της ατμόσφαιρας.

Σέλας: Φωτεινό ουράνιο φαινόμενο που συμβαίνει στα ανώτερα στρώματα της Γης. Παρατηρείται κυρίως στις περιοχές των Πόλων. Βόρειο και Νότιο Σέλας. Οφείλεται στο βομβαρδισμό των υψηλών ατμοσφαιρικών στρωμάτων από ηλεκτρόνια που προέρχονται από ρεύματα φορτισμένων σωματίων από τον Ήλιο. 

Ουράνιο Τόξο: Είναι ένα πολύχρωμο οπτικό και μετεωρολογικό φαινόμενο, κατά το οποίο εμφανίζεται το φάσμα των χρωμάτων που συνθέτουν το ορατό φως στον ουρανό. Το φαινόμενο εμφανίζεται όταν οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν πάνω σε σταγονίδια βροχής στην ατμόσφαιρα της Γης και παθαίνουν ολική ανάκλαση και διάθλαση.

Σεισμός: Ονομάζεται η ανατάραξη της επιφάνειας της Γης, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στις μετακινήσεις των τεκτονικών πλακών.

Χειμώνας- Καλοκαίρι: Οι εναλλαγές των εποχών είναι αποτέλεσμα της κλίσης του άξονα της Γης σε σχέση με το επίπεδο της κίνησης περιστροφής της γύρω από τον Ήλιο.

Ημέρα λέμε το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ένας τόπος φωτίζεται από τον ήλιο. Εκείνο το διάστημα που δε φωτίζεται από τον ήλιο λέγεται νύχτα.Το φαινόμενο της μέρας και της νύχτας οφείλεται στην περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της. Έτσι κάθε φορά που ένα τμήμα της Γης φωτίζεται, λέμε ότι βρίσκεται απέναντι από τον ήλιο, ενώ το τμήμα της Γης που δε φωτίζεται βρίσκεται στο σκοτάδι. Οι τόποι φωτίζονται ο ένας μετά τον άλλο και έτσι τη μέρα διαδέχεται η νύχτα.)


 

Μέρα-νύχτα  τραγουδώ

Για  σε  μονάκριβή  μου

Στον  ύπνο  μου  σαν  σε  δω

Χάνω   τη  λογική  μου.

                                               ΔΗΜΗΤΡΗΣ  ΛΑΜΠΡΟΥ

 

Ελεύθερη   πτώση  από  βουνό

Έκανα  για  να  σε  δω

Μα  μόλις  έφτασα  στη  γη

Δεν  με  περίμενες  εκεί.

                                                   ΕΛΒΙΣ  ΠΟΕΝΑΡΟΥ-ΜΗΛΙΤΣΑ  ΜΑΝΑΪ

 

Σαν  αστραπή  εβρόντησες

Μάτια  μου  στη  ζωή  μου

Και   δεν  μπορώ  να  κοιμηθώ

Αν  δεν  σε  δω  πουλί  μου.     

                                                      ΧΡΗΣΤΟΣ  ΔΟΥΓΕΚΟΣ-ΒΑΓΓΕΛΗΣ  ΑΤΙΑ   

 

Νόημα  απέκτησε  η  ζωή

Μες  στη  βροχή  σαν  σε  είδα

Μα  τώρα  έσβησε  για  με

Κάθε  του  νου  ελπίδα.

                                                            ΚΑΤΕΡΙΝΑ    ΔΟΥΓΕΚΟΥ

 

Τα  παιδιά  μας  έφτιαξαν  κολάζ  και  θήκες  για  cd  τα  οποία  περιείχαν  Κρητικά  τραγούδια  αγάπης. Επίσης δημιουργήθηκε video, που για τεχνικούς λόγους δεν μπορεί να προβληθεί!

                                                ΦΡΑΓΚΟΜΑΝΩΛΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ (ΠE02 ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ)

DSC02774 - Αντίγραφο


Κυπριακή Ποίηση 2012-2013

 

 

alt

Τα παιδιά της Α Λυκείου στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας διδάσκονται Κυπριακή ποίηση του 16ου αι.

Λίγα λόγια για την προσπάθεια των παιδιών μας.

Οι μαθητές μας μελετώντας το σονέτο που υπάρχει στο βιβλίο τους σκέφτονται, στοχάζονται, δημιουργούν.

Στο άκουσμα κυπριακών ποιημάτων και τραγουδιών αισθάνονται δέος και συγκίνηση. Θέμα αυτών είναι ο αγνός έρωτας, ο έρωτας που σε όλες τις εποχές και σε όλες τις χώρες έχει τα ίδια γνωρίσματα.

Τα ποιήματα του 16ου αιώνα γίνονται γνωρίσματα δικών τους ποιημάτων.Η γνωριμία με τον εθνικό ποιητή της Κύπρου, Βασίλη Μιχαηλίδη και της "Ανεράδος" του γίνεται πηγή δικής τους έμπευσης. Η επαφή με τους μεταγενέστερους αυτού, ποιητές γίνεται αγάπη για την κυπριακή λογοτεχνία, αγάπη για την κυπριακή διάλεκτο, αγάπη για την ίδια την Κύπρο.

Φραγκομανώλη Σταυρούλα

ΠΕ02 Φιλόλογος

 

"Είσαι"

Όπου και να 'σαι

όπου κι αν πας

στα όνειρα μου βρίσκεσαι

στα αστέρια εσύ με πας.

 

Και να 'σαι σίγουρη

πως κάποια μέρα

θα 'ρθω να σε βρω

να σε φιλήσω...

να σου πω πως σ' αγαπώ.

 

Το 2008 σου είπα...

είσαι κάτι το μοναδικό

Το 2018 ... το ίδιο θα

σου ξαναπώ!!!

Δημήτριος Λάμπρου

 

"Ανεκπλήρωτος έρωτας"

Άγγελέ μου, έφυγες μια μέρα ξαφνικά απ' τη ζωή μου και όλα έμοιαζαν να σκοτεινιάζουν γύρω μου.

Σε αναζητούσα παντού,σε έψαχνα,σε γύρευα... Εσύ δεν ήσουν πουθενά και η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά

Θυμάμαι τις παλιές μας στιγμές και τα όνειρα που κάναμε αγκαλιά,μα τώρα έχουν μείνει μόνο οι αναμνήσεις  να μου σκίζουν την καρδιά!!!

Επιθυμώ να έρθεις να με πάρεις αγκαλιά,να μου δώσεις δυο φιλιά και μια καρδιά που να μπορεί να χτυπάει δυνατά...

  Κι αν μια μέρα φύγεις πάλι μακριά,πάρε μαζί σου τη μικρή μου την καρδιά,να σου θυμίζει κάτι από μένα τρυφερά!!!

Θα σ'αγαπάω δυνατά και παντοτινά.

Κατερίνα Δουγέκου

"Έτυχε"

 Ένα μηνα πριν έτυχε να σε γνωρίσω

 Και δεν φοβήθηκα να σ'αγαπήσω

Μέρες ευχάριστες και ονειρικές

Μαζί περάσαμε πολλές

Κάποτε ήρθε η ώρα για να φύγω

Μου ήταν δύσκολο να σε στεναχωρήσω

Τώρα είμαι μακριά...

Θα έδινα τα πάντα για να σε δω ξανά.

Μου λείπεις!!!

Ποενάρου Έλβις

"Τα μάτια σου"

Τα μάτια σου αγάπη μου

ζητώ και αναστενάζω

γιατί δεν σ'έχω εδώ κοντά

να τα γλυκοκοιτάζω...

 

Φεύγεις κ'αφήνεις πίσω σου

συντρίμμια και κομμάτια

Και μια καρδιά που σ'αγαπά

και σκάει χίλια κομμάτια.

 

Δεν ήταν δική σου επιλογή!

Λίγγου Καιτούλα

 

Οι μαθητές μας θέλησαν στη συνέχεια να γνωρίσουν την ιστορική πλευρά της Κύπρου. Στάθηκαν στο 74.

Ο πόλεμος, ο θρήνος και ο πόνος, οι αγνοούμενοι, ένιωσαν τον έρωτα, δημιουργό ζωής με το θάνατο.

Η σύνθεση των αντιθέσεων "γέννησε" έκφραση ψυχής... ψυχής αγνής, νεανικής.

Τα παιδιά μας ύμνησαν το νησί της Αφροδίτης, το νησί των γενναίων με το δικό τους τρόπο.

 

Ας δούμε την ευαισθησία τους μέσα από τα γραπτά τους, που ακολουθούν.

 

"Κύπρος"

Ω, συ Μεγάλη Νήσος

Ναι, σε σε μιλώ μικρή μου Κύπρο

Εσύ της Αφροδίτης η πατρίδα

Ξεχωρίζεις σαν του ήλιου την πιο

μακριά ηλιαχτίδα.

Έχασες τα παιδιά σου μέσα στον αγώνα

για τη λευτεριά σου

Κι όμως προχωράς δυνατά...

δεν σταματάς

Ξέρεις να υπομένεις και πάντα

νικάς!

Μηλίτσα Μανάι

 

"Στην Κύπρο"

Εκεί που έπαιζα στα χώματα της Κύπρου

Να σου, ακούω μια βροντή από ντουφέκι

Τούρκου

Βγαίνει μπροστά μου σαν θεριό

Τον βλέπω και φοβούμαι

Και τρέχω γρήγορα μακριά

Μην έρθουν και με βρούνε

Κλαίω, πλαντάζω και πονώ

Γιατί ήρθαν εδώ τούτοι...

Τώρα πολεμάω όσο μπορώ

χωρίς να θέλω να κρυφτώ.

 

Για την Κύπρο!!!

Γιάννης Σταματίου

Καιτούλα Λίγγου

Κατερίνα Δουγέκου

 "Κύπρος- Ελλάδα"

Αχ... Κύπρος ξακουστή, αχ Κύπρος παινεμένη

τόσα πέρασες εσύ και είσαι πονεμένη

Νήσος Μεγάλη σαν βράχος σταθερή

με ιστορία μεγάλη σε ολόκληρη τη γη.

Αχ... Κύπρος χιλιοβασανισμένη, αχ νήσος του καημού

η μάνα Ελλάδα πικραμένη, την ώρα

περιμένει του ξεσηκωμού...

Σωτήρης Δουγέκος

Χρήστος Δουγέκος

Βαγγέλης Ατία

Μαρία Παραθύρα

 

 

alt

 Η κυρία Τσιώλη Ιουλία, καθηγήτρια του σχολείου μας, μίλησε στους μαθητές μας για την Κύπρο. Συγκινημένη ανέφερε προσωπικές της εμπειρίες γι'αυτήν. Το "χρυσοπράσινο φύλλο", με τις φυσικές του ομορφιές και την πονεμένη ιστορία προκάλεσαν το ενδιαφέρον των παιδιών.

Την ευχαριστούμε!

alt

Τα παιδιά της Α Λυκείου, μετά το τέλος των ποιητικών δημιουργιών τους, θέλησαν να παρουσιάσουν την Κυπριακή ποίηση, μέσω των έργων τους και στους συμμαθητές τους, της Β Λυκείου.

 

alt

Η απαγγελία του Κυπριακού ποιήματος "Πάγω..." με τη συνοδεία βιολιού ήταν αξιόλογη, εκφραστική, πρωτόγνωρη και ανέλπιστα συγκινητική.

Στη συνέχεια τα παιδιά τραγούδησαν τον "Ερωτόκριτο". Μια μουσική συνάντηση Κύπρου και Κρήτης, μια μουσική γέφυρα για το επόμενο μάθημα μας, που είναι η Κρητική Λογοτεχνία.

Στα παιδιά θα δοθεί dvd με video για την Κύπρο και τις δικές τους δημιουργίες.


Μετρητής επισκέψεων
56990
TodayToday28
YesterdayYesterday13
This_WeekThis_Week85
This_MonthThis_Month271
All_DaysAll_Days56990

Εργασίες

Εκπαιδευτικό υλικό

Πρόσφατα άρθρα

Login Form

Ημερολόγιο

April 2024
SMTWTFS
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Η ώρα τώρα